産業サイクルの法則とwhat's next ?

クリスディクソンが産業サイクルと次のテーマについてブログで記述していたのでざっくり意訳しながらまとめました。

 

*クリスディクソンとは

BuzzFeed,Foursquare,SmartThings,Kickstarter,Stripe,BuzzFeedなどに投資しているa16zの著名投資家。

 

•世界は一定のサイクルを伴って変化していく

Smaller, offshoot tech cycles happen all the time, but every once in a while — historically, about every 10 to 15 years — major new cycles begin that completely reshape the computing landscape.

歴史的にみて約10年から15年のサイクルで 、大きな新しい産業の代謝が起こり、風景がガラッと変わる。

 

•それぞれが生み出したもの

The PC enabled entrepreneurs to create word processors, spreadsheets, and many other desktop applications. The internet enabled search engines, e-commerce, e-mail and messaging, social networking, SaaS business applications, and many other services. Smartphones enabled mobile messaging, mobile social networking, and on-demand services like ride sharing. Today, we are in the middle of the mobile era. It is likely that many more mobile innovations are still to come.

PC:ワードプロセッサスプレッドシート、多くのデスクトップアプリケーション等

インターネット:コマース,メール, SNS, SaaS

スマートフォン:メッセージング、モバイルSNS、シェアリング、オンデマンドサービス等

 

•産業のサイクルの中で見られる2つの兆候

Each product era can be divided into two phases: 1) the gestation phase, when the new platform is first introduced but is expensive, incomplete, and/or difficult to use, 2) the growth phase, when a new product comes along that solves those problems, kicking off a period of exponential growth.

それぞれのプロダクトの時代は2つのフェーズに分解することができる。。

1)黎明期:新しいプラットフォームは導入が高価であり、不完全で使うのが難しく一部の人に限られている

2)成長期:新製品は指数関数的な成長をみせ様々な問題を解決していく

 

•早すぎたタイミング

The Apple II was released in 1977 (and the Altair in 1975), but it was the release of the IBM PC in 1981 that kicked off the PC growth phase.

The internet’s gestation phase took place in the80s and early 90s when it was mostly a text-based tool used by academia and government. The release of the Mosaic web browser in 1993 started the growth phase, which has continued ever since.

 There were feature phones in the 90s and early smartphones like the Sidekick and Blackberry in the early 2000s, but the smartphone growth phase really started in 2007–8 with the release of the iPhone and then Android. Smartphone adoption has since exploded: about 2B people have smartphones today. By 2020,80% of the global populationwill have one.

 PCのサイクル:1997年Apple II →1981年IBMPCが席巻

インターネットのサイクル:80年代〜90年代政府や学会→90年代モザイクが席巻

スマートフォンのサイクル:90年代サイドキック、BlackBerryなど→00年代アイフォンとアンドロイドが席巻

 

•What’s next?

It is possible that the pattern of 10–15 year computing cycles has ended and mobile is the final era. It is also possible the next era won’t arrive for a while, or that only a subset of the new computing categories discussed above will end up being important.

I tend to think we are on the cusp of not one but multiple new eras. The “peace dividend of the smartphone war” created a Cambrian explosion of new devices, and developments in software, especially AI, will make those devices smart and useful. Many of the futuristic technologies discussed above exist today, and will be broadly accessible in the near future.

Observers have noted that many of these new devices are in their “awkward adolescence.” That is because they are in their gestation phase. Like PCs in the 70s, the internet in the 80s, and smartphones in the early 2000s, we are seeing pieces of a future that isn’t quite here. But the future is coming: markets go up and down, and excitement ebbs and flows, but computing technology marches steadily forward.

 

複数の新しい時代の先端にいると考えてる。

・「スマートフォンの開発競争による進化」は、カンブリア爆発となり、新しいデバイスと新しいソフトウェアを生み出した。(AI等)

・成熟の過程で、いまは形成段階にある。70年代のPC、80年代のインターネット、00年代のスマートフォンなどと同様に未来の片鱗が見えている。

・市場は上下を繰り返し、刺激的な干満を繰り返します。

・コンピューティング技術は着実に前進行進している。

・10~15年のコンピューティング・サイクルのパターンが終了し、スマートフォンの成長が最終段階にはいっている。

・次の時代がしばらくの間来ない可能性はある。もしくは上述のコンピューティングカテゴリが重要になってくる。(はしょりましたが、個別にはハードウェア、AI技術、IOT、自動運転、ウェアラブル、VR,AR等に言及していました。)

 

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